Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Veelgestelde vragen


Hoe worden de woningen verdeeld

Woningzoekenden die hebben gereageerd op een sociale huurwoning worden door de zogeheten selectie in een volgorde gezet. Een computersysteem voert deze selectie uit. De volgorde wordt bepaald op basis van eventuele voorwaarden die bij de woning staan vermeld en op de inschrijftijd van de woningzoekenden.

De standaard selectie van de sociale huurwoningen wordt gemaakt op basis van de inschrijftijd. Alleen woningzoekenden met een urgentie hebben voorrang.

Hoe weet ik of ik voor urgentie in aanmerking kom?

Via de urgentiewijzer kunt u snel en gemakkelijk zien of u in aanmerking komt voor urgentie.

Wanneer krijg ik bericht over mijn urgentieaanvraag?

U ontvangt binnen enkele dagen na de vergadering van de urgentiecommissie per e-mail bericht of u wel of niet urgentie heeft gekregen. Als u geen e-mail hebt, ontvangt u de uitslag per brief.

Wat houdt urgentie in?

Als de urgentiecommissie u urgentie heeft toegekend, koppelen wij een zoekprofiel aan uw inschrijving als woningzoekende. De urgentie met het zoekprofiel blijft zes maanden geldig en geldt standaard voor een etagewoning. Het aantal benodigde kamers is ook vastgelegd in het zoekprofiel.

Wat is een zoekprofiel?

Een zoekprofiel geeft aan op welk type woningen u voorrang krijgt. Als u op ander type woningen reageert, krijgt u geen voorrang.

Hoe lang is urgentie geldig?

Urgentie is zes maanden geldig.

Mag ik onbeperkt weigeren met een urgentie?

Nee, als u 2 keer weigert, vervalt uw urgentie. Uw inschrijving als woningzoekende blijft wel bestaan.

Wat is een urgentie herhuisvesting?

Een urgentie herhuisvesting krijgt u als u uw woning moet verlaten wegens een grondige renovatie of sloop van uw woning. U hebt in beide gevallen dan recht op urgentie. Dat betekent dat u als eerste, samen met de woningzoekenden die ook een urgentie herhuisvesting hebben, aan de beurt bent als het gaat om het krijgen van een woning. Tenminste, als uw  inkomen en huishoudgrootte passend is bij de woning.

Ik heb een WMO-indicatie, krijg ik nu urgentie?

U krijgt alleen urgentie als u onvoldoende inschrijftijd hebt waardoor u niet op korte termijn in aanmerking kan komen voor een passende woning.

Als u voldoende inschrijftijd hebt opgebouwd, kunt u op eigen kracht - binnen een redelijke termijn - andere voor u geschikte woonruimte vinden. De WMO regelt uw verhuiskostenvergoeding zoals met u is afgesproken.

Staat u nog maar kort ingeschreven, dan biedt Welbions/Twinta u een voor u geschikte woning aan. Wij proberen rekening te houden met uw wensen, dit kan echter niet altijd. Het gaat er in de eerste plaats om, uw woonprobleem op te lossen. De WMO regelt uw verhuiskostenvergoeding zoals met u is afgesproken. Als u twee keer een aanbieding weigert, vervalt uw voorrang.

Wanneer heeft het geen zin om urgentie aan te vragen?

Regelmatig ontvangen wij aanvragen, die niet in aanmerking komen voor urgentie. Dat is vervelend, maar wel te voorkomen.

De onderstaande situaties vallen niet onder urgentie.

  • Ik ben ontevreden over mijn huidige woning. Ik wil liever groter, kleiner of goedkoper gaan wonen;
  • Ik heb problemen met mijn verhuurder of huisbaas;
  • Ik woon bij iemand anders en ik ervaar problemen Ik heb ruzie, ik heb geen privacy etc.;
  • Ik of iemand waarbij ik woon wordt gekort op toeslagen;
  • Ik ga samenwonen of trouwen;
  • Ik krijg gezinsuitbreiding of gezinshereniging;
  • Mijn relatie is beëindigd. Ik woon nu buiten Hengelo en ik heb langer dan een jaar buiten Hengelo gewoond, maar ik wil graag in Hengelo wonen;
  • Ik ben alleenstaand (als u alleenstaand bent kunt u op eigen kracht binnen zes maanden andere woonruimte vinden; dat kan ook een kamer of een etage zijn; als uw woonprobleem maar wordt opgelost).

Help en uitleg ?

x
Helpmodus is nu actief

De help functie is nu actief. Klik op het ?-icoon om uitleg te krijgen bij dat betreffende onderwerp. Klik nogmaals op "Help?" om de helpmodus te sluiten.